Et sprang ut
av komfortsonen

Etter nesten 20 år i trygg jobb i klesbransjen valgte Therese Ljusnes Ytterøy å følge drømmen om å jobbe med barn og unge.

Jeg elsket jobben min hos B-Young! Vi hadde fantastiske kollegaer, kjekke kunder og spennende arbeidsoppgaver. Og tryggheten som butikksjef ga meg muligheten til å mestre hverdagen. Det var viktig i den fasen av livet”, sier Therese.

Faglig og personlig utvikling
Etter hvert som barna ble større og mer selvstendige, begynte Therese å føle et økende behov for å utfordre seg selv og følge en drøm som hun hadde båret på lenge.

”Jeg har alltid hatt lyst til å jobbe med barn og unge. Mine egne barn klarte seg bedre selv, og det ga meg mer overskudd. Da kom også savnet etter å lære noe nytt”, forteller hun.

Familieøkonomien stabiliserte seg, og i 2015 bestemte Therese i samråd med mann og barn å si opp jobben, gå ut av en trygg tilværelse og omskolere seg til barne- og ungdomsarbeider.

Jeg satt for trygt i min egen komfortsone. Jeg hadde kompetanse og erfaring men ville etter hvert ha en jobb som var mer givende og meningsfull”, forteller hun.

Brenner for mestring
Løsningen ble å hoppe i det og sette seg på skolebenken etter 20 års fravær fra bøker og blyantspissere.

”Det er alltid spennende å lære noe nytt, og AOF er fantastisk flinke på oppfølging av voksne som har vært utenfor skoleverket en stund”, sier Therese.

Underveis i utdanningen tok Therese kontakt med Kvalavåg Montessoriskole og fikk være med i undervisningen av barna.

”Det var en fantastisk opplevelse, og jeg falt pladask for deres måte å jobbe med barn på. Jeg fant fort ut at dette er stedet jeg vil jobbe”, forteller hun begeistret. Etter endte studier hos AOF fikk hun en vikarstilling og deretter den faste stillingen som hun hadde drømt om.

Montesorriskolen legger stor vekt på mestring, noe Therese umiddelbart kunne kjenne igjen fra egne erfaringer.

”Jeg brenner for at barn og unge skal få oppleve mestring. Det er et stort privilegium å få jobbe med barn, som på mange måter er blant de mest sårbare i vårt samfunn”, mener hun.

”Dette er en jobb uten filter, ungene er dønn ærlige og stiller krav til deg. Og skal jeg være helt ærlig, så har jeg lært veldig mye om meg selv under utdanningen og i den nye jobben,” sier hun.

Therese Ljusnes Ytterøy trives med å undervise barn. Foto: Haakon Nordvik.

Livstidslæring
Therese jobber fremdeles med mennesker, og på enkelte områder kan hun se likhetstrekk mellom å jobbe i skole og butikk.

”Relasjoner mellom mennesker er alltid viktige, og jeg tar med meg inn i skolen mye av det jeg har lært i butikken ”, sier hun.

Therese er glad i å lære nye ting, og i likhet med barna blir hun inspirert av mestringsfølelsen. Derfor han hun startet på kveldskurset ”Spesialpedagogikk for assistenter og fagarbeidere” hos AOF.

”Det er alltid spennende å lære noe nytt, og det det er viktig at vi lærer igjennom hele livet”, avslutter hun.

Del denne artikkelen med dine venner

Fakta: Montessoriskolen

Pedagogikken er basert på barnas egenverdi, læring uten negative inntrykk, og at elevene selv skal søke etter kunnskap. Montessoriskolene er også kjent for sitt konkretiseringsmateriell for innlæring av matematikk, språk og andre fag. Elevene har en viss frihet til å jobbe med materiell i ønsket mengde.

 

Barne- og ungdomsarbeiderskolen er for deg som ønsker å jobbe i barnehage, på SFO eller med ungdom, men som har liten eller ingen erfaring fra området. Du trenger ingen forkunnskaper utover grunnskole.