– Jeg leker ikke
med skolen

Genevieve Niyonzima fra Burundi kom til Norge i 2005 og måtte begynne forfra med å lære et nytt og fremmed språk. I dag har hun fagbrev som helsefagarbeider og i juni 2016 avsluttet hun fagskole Demensomsorg med beste karakter.
Genevieve Niyonzima jobber i dag i Karmøy kommune. Foto: Haakon Nordvik

Burundi er en gammel belgisk koloni, det forklarer det franske fornavnet mitt, forteller Genevieve.

Ikke alle snakker fransk i det konfliktrammede landet i Øst-Afrika, men hun har vært heldig og kan flere språk enn sitt morsmål kirundi. Genevieve mener det har vært til god hjelp for å lære norsk så fort.

– Det hjelper å ha andre språk å oversette til. Mange har problemer fordi de bare snakker sitt morsmål. Det er vanskelig når man mangler et annet språk å oversette med. Jeg kjenner flere som ville ha stor nytte av en ordbok fra kirundi til norsk, for eksempel. Men det finnes ennå ikke, forteller hun.

Ingen blir ferdig med å gå på skole
Da Genevieve flyttet til Norge for elleve år siden, fikk hun første året språkopplæring på Breidablikk og deretter praksis på et sykehjem. Som en del av språkopplæringen brukte hun tre år på helse- og sosialutdanningen på Karmsund videregående skole – mot normalt to år.

– Jeg tar skolen veldig seriøst og liker ikke å få dårlige karakterer. Jeg leser og synes fagene er interessante, og det er hele tiden spennende å lære noe nytt, sier hun.

Ingen blir ferdig med å gå på skole, og det spiller ingen rolle hvor gammel du er. Hver dag lærer vi noe nytt.

Ordbok og Google
Genevieve er nå ferdig med eksamen i demensomsorg hos AOF Haugaland, hvor hun fikk klassens beste karakter. Hun mener det krever initiativ å lære språket så godt at det går bra på skolen.

– Jeg brukte ordboken flittig og googlet ord på datamaskinen hele tiden, forklarer hun.

Videreutdanningen hos AOF ble mulig via jobben som hjelpepleier i Karmøy kommune. Dit flyttet Genevieve etter at hun ble tilbudt lærlingeplass. Hun mener arbeidserfaringen har vært avgjørende for resultatene fra skolen.

– Jeg er vant med hvordan man prater med demente, jeg vet hvordan situasjonene håndteres og hvordan beboere på institusjon har det, sier hun.

Har opplevd krigaof_003
Genevieve er genuint interessert i å koble sammen undervisning og arbeidshverdag. Selv om språket kan være vanskelig, klarer hun å forstå lærernes fagterminologi og bruke denne i en praktisk situasjon på jobb. Bakgrunnen fra Burundi er også med på å hjelpe Genevieve – på sitt vis.

– Jeg tenker at jeg må klare dette, for jeg har opplevd krig og vet hvor vanskelig livet er. Derfor leker jeg ikke med skolen, sier hun.

Del denne artikkelen med dine venner