Videreutdanningen
jeg har ventet på

– Da e so kjekt at eg har’kje tid å kvila! kommer det spontant fra Kjersti Ness når vi spør hvordan det føles å kombinere full jobb og to små barn med videreutdanning.
Kjersti Ness er opprinnelig fra Odda, og har jobbet i Villduen barnehage i 12 år. Foto: Haakon Nordvik.

Nasjonale undersøkelser viser at barnehageansatte ønsker mer kompetanse på barn med særskilte behov. Kjersti Ness er en av de 20 studentene som nettopp har startet et to-årig utdanningsløp hos AOF Haugaland med fokus på barn som trenger litt ekstra oppmerksomhet i barnehagen.

Etter 12 år i Villduen barnehage på Brakahaug har Kjersti tilegnet seg betydelig erfaring med barn i alderen 2-6 år.

– Alle barn har jo særskilte behov, men noen trenger mer oppmerksomhet enn andre. Det kan være tilrettelegging for fysiske behov, men hos oss er det mer aktuelt å lære å se etter tegn og varsler hos barn som trenger litt ekstra oppmerksomhet. Noen barn trenger hjelp til å forstå de sosiale situasjonene som alltid oppstår i en barnehage, sier hun.

Etterlengtet tilbud

Kjersti har lenge tenkt på at hun kunne trenge litt faglig påfyll etter mange år hos samme arbeidsgiver. Da hun i siste liten fikk vite om videreutdanningstilbudet fra AOF, gikk hun rett til styret i barnehagen og fikk umiddelbart innvilget sitt ønske.

– Selv om jeg har lang erfaring med barn, så har jeg blitt mer bevisst og fått mer kunnskap om situasjoner som jeg kjenner godt fra før. Ungene er så takknemlige når de får en god dag i barnehagen, og det er veldig givende for meg, sier Kjersti.

Gleder seg til videre pensum

Undervisningen i AOF sine lokaler i Haugesund sentrum foregår hver onsdag ettermiddag og en mandag i måneden. Siden oppstarten 10. februar har de 20 studentene rukket å bli en solid sammensveiset gjeng.

Vi er en utrolig flott gjeng på skolen som jeg gleder meg til å treffe hver onsdag. Vi har det veldig sosialt og gøy, alle er omsorgsmennesker og har masse kunnskap og erfaring å dele med de andre, sier Kjersti.

Det er Utdanningsdirektoratet som finansierer for videreutdanningen, og planen er at studentene tar kunnskapen med seg til arbeidsplassen og deler videre med sine kollegaer. På denne måten øker kompetansen i hele staben.

– Det er kjekt og interessant, og jeg blir veldig engasjert og reflektert i forhold til den jobben jeg gjør til daglig, forteller hun.

Kjersti sender en varm takk til mannen sin, som umiddelbart stilte seg positiv til utdanningsplanene hennes og tar et ekstra tak når hun er i klasserommet.

– Vår fagskoleutdanning i oppvekstfag med fokus på barn med særskilte behov er et viktig bidrag til å tilføre etterspurt kompetanse i fagfeltet, sier Anne Tove Bjørgen Hammer, Senior Kompetanserådgiver i AOF. Fagskoleutdanning innen oppvekst skal utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy faglig og etisk kompetanse innen oppvekstfagene, og gi høy yrkesetisk forståelse og gode kunnskaper om barns utvikling og behov for god tilrettelegging.
– Vår fagskoleutdanning i oppvekstfag med fokus på barn med særskilte behov er et viktig bidrag til å tilføre etterspurt kompetanse i fagfeltet, sier Anne Tove Bjørgen Hammer, Senior Kompetanserådgiver i AOF (til venstre). 

Fagskoleutdanning innen oppvekst skal utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy faglig og etisk kompetanse innen oppvekstfagene, og gi høy yrkesetisk forståelse og gode kunnskaper om barns utvikling og behov for god tilrettelegging.

Del denne artikkelen med dine venner